Tuning Ede

/Tuning Ede
Tuning Ede2018-10-01T13:48:16+00:00

Tuning optie 1: Rica

Bij Rica ontwikkeld men al sinds 1992 unieke software voor het remappen (chiptuning) van het motormanagement van alle auto’s en motoren (voor diesel én benzine).

De RICA software (RICA ECM upgrade) wordt voortdurend verfijnd. Van alle auto`s en producten worden de prestaties gecheckt en gemeten op de modernste MAHA 4WD vermogenstestbank, geschikt voor auto’s met een vermogen tot 850 pk. Wij garanderen dat de originele RICA ECM upgrade, geen schade veroorzaakt in de motor of transmissie van uw auto. Daarom behoudt uw auto of motor met de chiptuning van RICA, volledige dealerservice. En wordt de RICA software bijvoorbeeld bij onderhoud aan uw auto bij de dealer overschreven, dan wordt gratis de aangepaste versie opnieuw geprogrammeerd. Bent u niet tevreden? Dan kunt u altijd bij ons terecht!

Met de RICA ECM upgrade kiest u voor professionaliteit, hoge kwaliteit, optimale service, betrouwbaarheid en veiligheid.

Tuning optie 2

Als 2e optie werken wij samen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van ‘universele motortuning’. Wij kunnen een chip leveren die aan wordt gesloten op de OBD stekker (elke auto na 2001 heeft een OBD stekker) waarna de verschillende variabelen als brandstofinjectie, brandstofhoeveelheid, drukvulling, gaskleppositie en dergelijke worden geoptimaliseerd zonder fysieke aanpassingen te doen aan de originele software in de auto. Handig voor de leaserijder!

Benieuwd wat de mogelijkheden zijn? Kom langs bij Carteam Autobedrijf Scheele.

De voordelen van tuning

  • Software ontwikkeling in eigen huis

  • Volledige dealer service

  • Milieuvriendelijk – vermindert brandstofverbruik binnen emissienorm

  • Meer vermogen, koppel en souplesse

  • Maximale betrouwbaarheid

  • Klantenservice en ondersteuning

  • TUV  en ISO 9001 gecertificeerd

Geïnteresseerd in tuning? Bel
0318-617327

Stel vraag online

Veel gestelde vragen over tuning

Chiptunen is het aanpassen van de door de fabrikant geschreven software die de motor aanstuurt. Bij het chiptunen worden de vastgelegde gegevens van onder andere de brandstofinspuiting en turbodruk gewijzigd. Deze software kan worden geoptimaliseerd omdat een fabrikant grenzen inbouwt omdat een motor ook goed moet kunnen functioneren op inferieure brandstof die bijvoorbeeld in de voormalige oostbloklanden geleverd wordt.

Soms bouwt een fabrikant bewust beperkingen in en brengt die motor, maar dus met minder vermogen, als een goedkoper model. Alleen al door de software van het duurdere model met meer vermogen te installeren zullen de prestaties dus toenemen.

Kort gezegd levert chiptuning verbeterde prestaties. Niet alleen wordt de motor sneller en krachtiger, maar bij gelijkblijvend gebruik zal ook minder brandstof verbruikt worden. Je zou een krachtigere motor willen hebben om eenvoudiger een caravan te kunnen trekken. Of je gaat voor een zuinigere motor omdat het een bedrijfswagen betreft. En vaak is chiptuning goedkoper dan een duurder model met meer vermogen, standaard van de fabrikant.

In principe kan iedere auto met een motormanagementsysteem gechiptuned worden. Zowel benzine als diesel motoren komen in aanmerking. Maar chiptuning brengt vooral voordelen bij turbo of compressor motoren. Door de turbo of compressor druk op te voeren valt zo eenvoudig veel vermogenswinst te halen. Motoren zonder turbo of compressor zullen alleen een echte verbetering laten zien als de fabrikant deze bewust terug getuned heeft. (bijvoorbeeld de Mini One ten opzichte van de Mini Cooper en de Volvo V70 140 pk ten opzichte van de 170pk versie, het zijn gelijke motoren met alleen andere software).

Een oudere auto kan ook gechiptuned worden. Van belang is dat de auto over een motormanagementsysteem beschikt. Verder moet de auto technisch goed in orde zijn. Zie ook ‘Hoe moet ik de auto aanleveren’.

Bij moderne auto’s wordt de aangepaste software van buitenaf geladen. Alles verloopt via de diagnose poort in de auto, zelfs de motorkap hoeft daarvoor niet open. Nieuwe software laden duurt bij elkaar 15 tot 30 minuten, het fysieke tunen kan wel een aantal uren tot dagen duren. Bij oudere modellen zal soms de chip verwijderd moeten worden en na aanpassing terug gesoldeerd worden. Hiervoor dient u wel bij één van de Rica Engineering vestigingen langs te komen.

Een winst van 10 tot 35 procent is mogelijk met alleen chiptuning. Dit is afhankelijk van het model dat getuned wordt. Realistisch gezien zullen de meeste auto’s ongeveer 15 tot 20 procent vermogenstoename geven na aanpassing van de software. De limiet wordt bepaald door de uitlaatgas samenstelling en de maximale belasting van de motor. Rica Engineering zal altijd zorgen dat de motor na de aanpassingen voldoet aan de wettelijke emissie normen. En daarnaast is de chiptuning niet extra belastend voor de motor en blijft de levensduur gelijk. Kijk in de lijst onder ‘producten’ hoeveel vermogenswinst uw auto heeft na chiptuning.

Bij alleen chiptuning zijn verdere aanpassingen aan de auto niet nodig. Rica Engineering zorgt dat de extra belasting van de motor ruim binnen de veilige marges valt. Het is wel een aanrader een beter luchtfilter te installeren, de motor zal daardoor beter ‘ademen’ en sneller oppakken bij gasgeven. Zelfs zonder chiptuning is dit een nuttige opwaardering aan een auto. Dit geldt ook voor het uitlaatsysteem.

Zorg voordat u gaat chiptunen dat de auto helemaal in orde is. Door het toegenomen vermogen worden de onderdelen zwaarder belast en kunnen gebreken aan het licht komen. Vooral bij oudere auto’s is dit van belang. Het kan om normale slijtage gaan of om achterstallig onderhoud. Rica Engineering is gespecialiceerd in software aanpassingen en kan kleine gebreken wel oplossen. Dit is echter niet altijd het geval, met als gevolg dat het opwaarderen van de software geen doorgang kan vinden. Uw normale garage waar de auto in onderhoud is kan zorgen dat de auto prima in orde is door middel van een servicebeurt.

Van belang bij benzine auto’s is dat u na tuning octaan 98 benzine tankt. Of in het geval van een diesel motor hoogwaardige diesel zoals BP Ultimate en Shell V-Power. Laagwaardige brandstof zorgt dat u niet het maximale uit de chiptuning haalt en zou zelfs bij zware belasting voor motorschade kunnen zorgen. Tankt u af en toe toch laagwaardigere brandstof, ga dan niet tot het uiterste bij het belasten van de motor. Maakt u veel gebruik van het vermogen, verkort dan de periode tussen de beurten en ververs de motorolie op tijd. Ga ook voor hoogwaardige motorolie.Gebruik verder bij vervanging de originele, voorgeschreven bougies, tenzij Rica Engineering heeft aangegeven andere te gebruiken.

Chiptuning is de zogenaamde ‘stage 1’ tuning. Er kan nog veel meer met iedere auto. De ‘sky is the limit’, maar het is niet voor iedere auto interessant. Meer vermogen kost geld, heel veel geld in vergelijking met chiptuning. Maar als je echt veel vermogen wilt kun je heel wat aanpassen, vooral op mechanisch gebied. Een benzine motor met turbo is het meest interessant om veel vermogen uit te halen. Een ander uitlaatsysteem, een katalysator met minder tegendruk en een ander inlaatsysteem zijn de eerste stap. Dit is nog relatief betaalbaar en levert nog een flinke vermogensstijging op.

Denk ook aan aanpassingen van het onderstel en de remmen. Je moet het vermogen namelijk ook op de weg zien te krijgen en veilig weer tot stilstand. De hele auto wordt zwaarder belast, dus is het verstandig om goed te kijken naar alles wat met de aandrijving te maken heeft.

Uw privacy instellingen

Pas uw privacy instellingen aan of bekijk onze privacyverklaring.

Privacyverklaring. | Sluiten.
Instellingen
error: Beschermde content!